søndag 9. januar 2011

Skal ..skal ikke

Skal.. skal ikke?
Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal ta i mot mer hjelp, om jeg skal gå på aktiv sykemelding som legen anbefaler eller om jeg bare skal drite i det å gå 100 prosent på jobb som frisk, selv om jeg ikke er frisk.

I morgen er det jobb igjen.
Første dagen siden november og jeg både gleder og gruer meg.
Gleder meg til å ta fatt på en normal hverdag igjen og møte mine arbeidskollegaer igjen.
Gruer meg for at jeg kanskje ikke klarer å leve opp til deres forventninger eller mine.
Det verste er vel om jeg ikke klarer mine forventninger, for de er nok ganske store i forhold til hva de burde ha vært.
Det er ikke få ganger jeg har fått beskjed om at jeg er alt for utålmodig når det gjelder å være syk.
Det er så sant som det kan bli, jeg vil bli frisk nå og selv om jeg har hundre leger rundt meg så er det til syvende og sist meg selv det står på.
Jeg kjenner andre som er syke og har full sympati ovenfor de fleste av de..
Noen er skikkelig syke, mens andre sliter litt med viljen og ønsker vel kanskje ikke det som vi andre kaller normalt liv.
Hvem er jeg om jeg skal ligge resten av livet på sofaen å glo i veggen?

Heldigvis har jeg fungert litt den tiden jeg har vært hjemme, har forsøkt å ta meg ut på ting, ryddet og vasket hjemme.
Gubben har fått middag på bordet når han har kommet hjem ifra jobb,, ja ikke hver dag da, men noen ganger.
Klesvasken og oppvasken har jeg tatt.

Det siste overlegen sa var at jeg måtte ta kontakt med fastlegen for å få gang på jernsprøytene...der sliter jeg enda.
Sprøyter i ræva frister ikke og det som ikke frister er jeg utrolig flink til å utsette.
I grunnen så kan enn si at det nå er min egen feil at jeg er sløv og trøtt, men det med sprøyter vil bare virke for en stund og så er det på ann igjen.
Nå kjenner jeg mønsteret og ønsker et mer svar på hvorfor jeg stadig blir jernfattig og ikke bare påfyll og thats it.

Fredag kom årets første forkjølelse her. Gubben kom tidlig hjem ifra jobb og lå strekk ut på sofaen...det gikk ikke mange timene før jeg og ble liggende.
Snue, tung i hode,tørrhoste, kløe i halsen.
Det verste er å legge seg for å så kjenne tørrhosten komme.
Arrg i natt ble jeg gal og prøvde å døyve det verste med et glass Jægermeister, men å drikke av melkeglass ble nok i det meste laget....og hosten..ja den fortsatte.
Har en skikkelig god hostesaft som jeg skal bruke i kveld..den dreper det meste og lar meg nok få sove skikkelig.


Jeg har plassert min blogg i Stavangernorske bloggkart!Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.BlogglistenFollow my blog with bloglovin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tenk deg godt om.
Aktiv sykemelding er jo en bra ting,da kan du dra når du føler at du orker det,blir det for mye kan du dra hjem..

Skjønner godt at du unngår sprøyta,hater sprøyter,så hadde helst ville fått i meg jern på andre måter...

God bedring,å være forkjøla suger...

klemmer

amastra sa...

Jeg syns det er fantastisk kjekt at du er tilbake på jobb! Ikke tenkt på forventninger og stress. Det er nok for meg (og de andre) at du er der, at vi får se deg og bli utsatt for rampestrekene dine. Det viktigste for alle er at du blir bedre, og at du bruker tid og energi på det. La ansvaret ligge på noen andre en stund, og gjør det DU klarer :)
Nå gleder jeg meg til å gå på jobb og treffe deg igjen om et par timer.
Kjempeglad i deg, Mops.