lørdag 20. mars 2010

Stoffskifte problemer


Stoffskifte ...hm
Etter nesten 30 år med neglebiting klarte jeg endelig å slutte.
Neglene begynnte å bli lange å fine. Det var med stor glede at jeg kunne bruke neglelakk...så kom stoffskifte problemet.
Vips så begynnte neglene å knekke.
Så lenge varte den gleden...tross i medisiner og ekstra b vitamin så er det enda ikke bra.
Håret som jeg endelig hadde fått til midten av rumpa ble tørt og begynnte å flise seg mer og mer i tuppene.. et raserianfall førte til at jeg klippa meg kort.
Så teit at når en endelig har fått til noe så skal andre ting ødelegge.

Husker da jeg fikk beskjed om at stoffskifte var for lavt.
Reiste rett hjem og leste om hva det var og fant blandt annet ut at det kunne resultere i for lav forbrenning..supert tenkte jeg.
Gi meg piller som kan øke stoffskifte/forbrenningen min.
Sist gang jeg var hos fastlegen fikk jeg beskjed om at stoffskiftet nesten var på et greit nivå. WHAT...jeg har da ikke gått ned et gram. Hallo hvor er nå den økte forbrenningen mon tro.
Burde jo være ganske lett....lavt stoffskifte = lav forbrenning
høyt stoffskifte = høy forbrenning
piller = lavt til høyt.

Så hva sviktet?

Nå er det igrunnen litt jeg plages med..men jeg skal ikke klage.
Har venner, jobb og familie som holder meg oppe.

Mopettis plager : bipolare, jernanemi, b12 og folinsyre mangler, lavt stoffskifte ,noen kilo for mye og så kan jeg jo ta med bjørkepollen allergi siden jeg først var igang.
Ble litt

Symptomene på lavt stoffskifte :

•Ubehandlet lavt stoffskifte kan påvirke en rekke ulike organer og funksjoner i kroppen.
•Depresjon, panikkanfall, økt søvnbehov, svekket hukommelse, og treghet er mentale symptomer.
•Andre symptomer er struma (forstørret skjoldbruskkjertel), muskel- og leddsmerter, hovne ledd, tørr hud, tørt og tynt hår og at ytterdelen av øyenbrynene forsvinner.
•Økt søvnbehov, nedsatt sexlyst, treg mage, svimmelhet, og lav blodprosent er andre symptomer.
•Mange fryser lett, og opplever prikkinger i huden.
•Hypotyreose behandles med tilførsel av kunstig fremstilt tyroksin i tablettform. Å finne riktig dose kan være vanskelig. Behandlingen varer livet ut.

Jeg har plassert min blogg i Stavangernorske bloggkart!
Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.


Blogglisten

Bloggurat

Follow my blog with bloglovin

1 kommentar:

Laila sa...

djeze kraist,er det ikke det ene så er det det andre...men med tanke på forbrenninga så vil jeg hvertfall ikke ha noe lavt stoffskifte,det er bare helt sikkert.
Men om det snart er på normalt nivå,så er det jo bra da,da går det mest sannsynlig bare oppover :)

Mange av disse symptomene finner man også i mange andre diagnoser..jeg kan være trøtt og uopplagt,deprimert ++ en del andre av dem...nesten rart at de klarer å holde styr på hva som er hva av diagnoser når så mange er så like...

nei,takke oss til høyt stoffskifte vi,så kan det bli fart på forbrenninga,kan være greit nå som vi snart gåt inn i påskemodus og påaskeharen kommer å dynger oss ned med godis og mat i bøtter og spann!!

jaujau,skål frøken :D