søndag 5. september 2010

Samale :-))

Søndagen kom og forsvant..
Så utrolig fort den eneste fridagen i uken kan gå.

Krabbe/kalkun festen i går ble samale og fyllt paprika.
Var bare 2 krabber i teinene..ikke nok å mette 9 personer på.
Passer meg supert at det ble samale..
Tror det må være blandt mine topp 10 favoritter
Hadde maisbrød,loff, grønn chilli og rømme som tilbehør
Ostekake med kiwigele på toppen toppet jo det hele.
Synd at jeg tok tidlig kveld...halv elleve hadde jeg nok sendt vertinnen rundt hundre gjesp og begynnte å bli litt flau.
Trøtt i trynet etter en dag på jobb med "tut å kjør"

Litt info om hva samale er :
'Samale' er små kålruller med krydret kjøtt som serveres med en form for rømme.
Kjøtt som rulles inn i enten surkålblader eller vinblader og kokes i noen timer.
Venninnen min bruker ris,brød,tomatpurre,løk og masse annet og inni .

Jeg har vært med å laget det et par ganger, men må inrømme at jeg har mye å lære før jeg blir like flink som henne.
Vinblader som har ligget i lake lenge og har begynnt smuldre opp...mopps største utfordring, mens venninnen min har rullet 10 har jeg klart 1.

Multumesc pentru o seara perfecta. M-am distrat. Unde-funk. castron
Litt rumensk kan jeg jo og etthvert...men ikke de fineste ordene.
Har ikke skrevet de stygge her :-P
Skrive kan jeg ikke, så her har jeg jukset med google oversetter.

Hvert år feirer vi nyttår med venninnen min og familien hennes og når klokken blir 23 her så er den 00.00 i Romania.
Tradisjonen er jo at vi ringer ned og ønsker de godt nytt år.
Er vanskelig å komme igjennom pga utrolig trafikk på linjene , men etter en stund så får vi kontakt å får pratet litt med de.
LOL...i 2009 gav venninnen min opp å få kontakt å sprang ut og jeg ble sittende alene med telefonen...ja selvfølgelig så fikk jeg jo kontakt og ble sittende med litt i promille å prate de få ordene jeg kunne.
Pratet med moren,faren og broren + svigerinnen..
Gikk så godt...på en måte :-P


Dagen idag har gått med på å forsøke å finne reseptene på medisinene.
Etter mye leting så dukket de opp i bilen under et teppe???
Hvordan de nå havnet der aner jeg ikke.
Var nesten som jeg tolket det hele som et tegn på at jeg ikke skulle hente de..synd at de dukket opp akkurat da de tankene kom...grynt



Jeg har plassert min blogg i Stavangernorske bloggkart!Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.BlogglistenFollow my blog with bloglovin

1 kommentar:

Laila sa...

så bra at du kosa deg da,og at det ble god mat,hehe,det gjør seg alltid :)

hahahaha,under teppet i bilen ja,jeg dææver!! *bort med seg,vil ikke se dere*

you crack me up.

<3