fredag 10. januar 2020

Sparegrisen

Da jeg var liten var det så populært med sparebøsser som vi fikk utdelt i banken.
Pante flasker å putte pantepengene på. Slenge oppi det som var til overs av ukelønnen.
Plutselig så hadde mamma noen småpenger som hun puttet på den lille grisen
Sakte med sikert så samlet det seg opp en liten formue oppi bøssa.
Men som mange andre så var jeg en av de som til tider lå på rydden med bøssa i været og prøvde å få ut myntene med en kniv. En teknikk som ikke var så vanskelig, og plutselig ble sparebøssa lettere 😛
Nå som jeg er voksen og har venninner som har småbarn hører jeg aldri noe snakk om sparebøsser...er den tiden forbi ? 

Mamma har alltid tatt vare på pantepengene og puttet de på en glasskrukke. Hver gang glasskrukken er full reiser hun stolt som en hane til banken og veksler inn myntene. De har hun alltid brukt på en ferietur.
I høst kjørte jeg henne til banken for å tømme krukken, men denne gangen måtte hun snu i døra. Banken hadde ikke lengre myntautomat.
Det endte opp med at vi måtte kjøre til nabokomunnen for å veksle inn myntene.
Utrolig dårlig service.
Jeg har selv en krukke med småmynter og får stadig vekk mynter tilbake viss jeg handler med sedler istedenfor kort.
Nå ser det ut som jeg må slutte å betale med sedler, for hva i all verden skal jeg gjør med myntene som jeg får i retur ? 
Ja det går ann å kjøpe seg en liter med melk eller noe annet som enn kan bruke myntene på, men jeg vil spare.....akkurat som mamma og nok mange flere her i Norge.
Jeg vil gå i banken å veksle inn myntene og ta en opp ned tur til Danmark for det som jeg har spart.

Banken som vi alltid har brukt har fått nye lokale i fjor høst, og da vi var innom for å vise passene våres ble jeg litt satt ut. Ingen skranke !!!
Enn kommer inn ytterdøren og går rett mot et bord som er delt inn i 4, i hver del står det en bærbarpc som kundene kan bruke. De ansatte satt så fint på hver sitt kontor i bakgrunnen. 
Savner en skranke å henvende seg i. Viss det er så lite besøkende så kunne de fortsatt hatt en skranke og heller gått ut av kontoret sitt når det kom en kunde.
Det er vel ikke for mye forlangt 

Ingen kommentarer: