tirsdag 13. juli 2010

Sørlandet er livet

.
.
.
Kristiansand… jeg simpelt hen bare elsker byen.
Finnes ikke noe negativt med Kristiansand.
Skulle gjerne ha bodd der, men er nok ikke tøff nok til å bryte opp det livet jeg har nå.

Mamma er født i Hauge i Dalane og vokst opp i Kristiansand så jeg har masse slektninger der..spredt for alle vinder. Noen på Birkeland, noen ute rett før Møvik og en onkel på Søgne.
Mormor og morfar bodde på Møvik alle år jeg kan huske. Til og med de siste årene da de var på gamlehjemmet var de på Møvik.
Husker den lille butikken som lå tvers over skolen som jeg alltid pleide å kjøpe godteri i når jeg var på ferie.
Nå tror jeg at det er en liten bilbutikk.

Tante bodde i mange år i Vågsbygda i en leilighet. Fy søren jeg har mange gode minner derifra. Og når jeg reiste å besøkte kusinene mine på Birkeland, tok toget inn til Kristiansand på lørdagen for å shoppe eller til Lillesand. Om kvelden lå vi å lyttet til nattønske og hørte på lyder ifra utsiden. Onkel hadde et morelltre i hagen som fikk gjennomgå av oss hvert år. Det var om å komme seg oppi treet for å plukke moreller til den store gullmedaljen.

Gangen da vi var ute i onkel sin båt og koste oss. Fant en holme der vi spiste og badet. Jeg har bilder ifra den turen. Rart å se så små vi var, nå er vi voksne og enkelte av oss har egne barn. Kan tenke meg at onkel koser seg med barnebarna sine.

Kan og huske en episode der vi puttet selvbruningskrem på en vanlig tube og lokket onkel til å bli smurt inn på beina. Kan love deg at det ble hyl da vi hadde reist hjem. Onkel ble jo knall brun på beina, men det var ikke flott utført så masse flekker. Lol noe han ikke satt pris på.

Enn da jeg klippet håret på naboen til onkel.. jeg har vel aldri rørt noen sitt hår og i alle fall aldri utført et herre klipp i en alder av 13/14 år , mannen ble langt ifra fornøyd og jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå han til jeg reiste hjem

Synd at når en blir voksen så sklir en litt ifra hverandre, blir ikke at vi møtes sånn som vi gjorde da jeg var liten og reiste i både høst og vinterferiene for å besøke de. Noen ganger reiste jeg om sommeren og påsken og. Var ikke uvanlig at jeg var nede 2-4 ganger i løpet av et år.

Dessverre så fikk jeg aldri oppleve å feire jul med mormor og morfar noen gang. Det angrer jeg på nå som de ikke lengre er i blant oss. Det hadde vært utrolig kjekt og vært samlet med hele den familien og sett hvordan de feiret jula. .

Nei det er på Sørlandet jeg skulle ha vært.

Når jeg nå reiser ned så har jeg noen ting jeg bare må gjøre:

Jeg må bare i dyreparken for å se på dyra.-
Jeg må og ha meg en tur på fiskebrygga å spise middag
Jeg må innom markens
Jeg må innom sørlandsenteret
Jeg må innom slekta
Jeg må innom Leopol å ha en kald øl, er litt usikker på hvordan Leopol skrives, men det er en bar som ligger helt nede mot togstasjonen.

Togstasjonen der vi alltid hadde en skål med suppe mens vi ventet på toget vi skulle ta hjem. Favoritten var ertersuppen, den var simpelt hen bare så utrolig god.
Leketøysbutikken som jeg var inne å kjøpt leker for pengene jeg fikk hos mormor er nå borte..den har blitt erstattet med en kebab take away

Sørlandet is my life


Jeg har plassert min blogg i Stavangernorske bloggkart!Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.BlogglistenFollow my blog with bloglovin

2 kommentarer:

Laila sa...

kan tenke meg det er fint der ja.Har ikke fått vært der selv ennå,men kanskje en dag :)

<3

janina sa...

Å, nå fikk jeg lyst og reise til Sørlandet;-) Ja, Sørlandet er en herlig plass, og jeg var mye med mine besteforeldre på ferie til Sørlandet. Tanter og onkelr og søskenbarn ble også med til tider. Et utrolig flott minne å ha med meg i livet.. Og ikke minst , så var det i kristiansand min mann fridde til meg første gang;-)Jeg trodde han tullet, men andre gang han fridde forstod jeg det var alvor, hehehe, for nå er vi gift;-)