mandag 22. februar 2010

Snø snø og mere snø

Nå er jeg drita lei alt snøen som stadig ramler ned.
Har akkurat vært ute å kjørt i snø kaoset..målet var å komme seg på jobb.
Da jeg hadde fått sleng på bilen 3 ganger,møtt tre politibiler ,1 ambulanse , en brøytebil som satt fast + et par biler som satt fast, da innså jeg at ikke pokker om jeg kjører videre og risikerer helsa.
Skjelven og sikkert halvveis i ubalanse reiste jeg hjem. Politiet som stoppet meg lurte på hvor jeg skulle. Jeg sa at jeg var på vei hjem og det syntes de var bra for det var uforsvarlig å kjøre akkurat nå. Vinden blåste opp snøen slik at det ikke ble sikt..så ikke lengre enn pansere. Det verste var den ene gangen jeg fikk sleng på bilen og det kom bil i mot. Utrolig ekkel opplevelse.
Tror bilulykken jeg var i for noen år siden henger litt i. Selv om det ikke var en alvorlig ulykke for meg personlig så var det en ubehagelig opplevelse. 7 biler i kjedekolisjon ikke langt ifra der jeg bor. Det var politi,ambulanse og legehelekopter på plassen for å rydde opp i oss som lå strødd rundt om. Huff nei det hørtes litt dramatisk ut. Vi lå ikke akkurat strødd om , men bilene stod fint parkert i grøften.
Overlegen sa en gang til meg at stress ikke var bra for de med bipolare.

Utdrag ifra en nettside :
Intenst stress eller søvnløshet kan utløse anfall. Livet for mennesker med bipolar sykdom preges av at "livet er som en berg- og dalbane". "Jeg er et stemningsmenneske – jeg er så svingete", sier de kanskje. Grunnen til at dette kalles bipolart er at det svinger mot to poler, både opp og ned. Slike perioder kan vare fra noen dager til mange måneder. Mellom periodene kan noen av disse pasientene føle seg fullstendig normale.

Jeg har tatt MADRS sjekken flere ganger for å kartlegge hvor langt nede jeg er. Den siste gangen fikk jeg lese resultatet på skjermen og skvatt til da jeg så at det skåret så høyt. Hun som tok den på meg pekte på hva som var anbefalt behandling for en person med et så høyt resultat og det stod at personen burde innlegges.
Husker ikke hvilken poengsum jeg fikk da jeg har tatt den i perioder der jeg ikke har vært helt oppegående.

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html
Maksimal MADRS-sumskår er 60.

En pleier skjønnsmessig å operere med følgende MADRS-grenser:

•Sumskåre 0-12: Vanligvis ikke behandlingstrengende
•Sumskåre 13-19: Mild depresjon som hovedsakelig trenger samtalebehandling
•Sumskår 20-34: Moderat depresjon som trenger samtaler og medikamentell behandling
•Sumskår 35+: Alvorlig depresjon der innleggelse må vurderes. Innleggelse må også vurderes ved lavere sumskåre dersom skåren på suicidalitet er 4 eller høyere.

Tror jeg skal teste meg nå bare for morro..se om jeg er blitt deprimert av snøen :-P

Jeg har plassert min blogg i Stavangernorske bloggkart!
Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.


Blogglisten

Bloggurat

Follow my blog with bloglovin

Ingen kommentarer: