onsdag 3. februar 2010

Søvn

I går var det par kurs for oss med bipolare lidelse.
Etter at alle hadde fortalt litt om hvordan de hadde hatt det den siste tiden så ble det bestemt at mitt problem skulle opp til diskusjon.
Jeg hadde fortalt at jeg slet med søvn..får ikke sove og blir liggende lenge å gruble.
Fikk 4 punkter jeg skulle jobbe med til neste gang.
1. Redusere drikkingen av pepsi max på kveldene
2. Prøve å legge meg å bare ligge der til jeg sovner uten å stå opp igjen
3. Prøve å gå en liten tur hver kveld
4. Sjekke om det er andre typer sovemedisin jeg kan prøve.
Jeg stiller meg kjempe positivt til å prøve ut disse tingene..er villig til å prøve det meste for å få søvnen til å fungere skikkelig.

Mitt mål er å ha en normal søvnryttme uten å bruke sovemedisiner .
Det var et par på kurset som nevnte at det var veldig bra å legge seg i senga å lukke øynene for å så se for seg at en går en tur.
Jeg måtte jo teste det når jeg la meg i går…la meg i sengen ,pakket dyna rundt meg og lukket øynene…så startet jeg turen.
Gikk ut døren og låste ytterdøren…beveget meg nedover stien langs en rekke med carporter og voila der kom det plutselig en hel hær med zombier ut.
Tur brutalt slutt .

Det med å drikke pepsi max har jeg klart å holde meg unna. Det er ikke mange kvelder jeg har drukket pepsi max. Ikke er det sunt og ikke er det bra for tenneneog i hvertfall ikke bra for nattesøvnen.
Men nå er målet å holde meg helt unna pepsi etter klokka 4.
Får holde meg til vann eller fun light på kveldene.
+ en liten slurk av sanasolen.
Funderer litt over å bytte sovemedisiner,men målet er i grunnen å få en søvnrytme uten noen sovepiller.

Selv om jeg prøver å være positiv til å prøve ut disse metodene så er jeg redd at det ikke skal virke.Føler at søvnen har vært vanskelig så lenge at det gjør det litt vanskelig å se en løsning på det ,men for all del jeg skal prøve. Tenkte meg en tur innom helsekosten for å se om de selger noe beroligende te eller kanskje jeg skal prøve på spikermatten som er så populær for tiden. Te liker jeg ikke,men en kopp til kvelden skal nok alltid gå ned og med tiden blir det kanskje at jeg venner meg til te og liker det.




Jeg har plassert min blogg i Stavangernorske bloggkart!
Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.


Blogglisten

Bloggurat

Follow my blog with bloglovin

1 kommentar:

Laila sa...

hei igjen :)

hmm...vel, på en time jeg hadde hos legen min en gang i sommer,eller,jeg fikk en ung kjekk vikarlege...*sukk*..Men han hadde hatt noen forelesning av en tysk professor som mente at man skal ikke bare gå å legge seg om man ikke er trøtt bare fordi det er sent. For hva godt gagner det å bare ligge i senga og makke,snu og vende..NADA.

Jeg bruker selv vallergan når jeg føler for det,men tar de ikke hver kveld. De er faktisk ikke sove tabletter heller,men allergi medisin som gjør deg søvning. De funker som regel for meg,jeg sover hvertfall bedre med dem.

Jeg drikker pepsi max som en gud,jeg er avhengig,men tror ikke det er grunnen for at jeg ikke sover så bra i utgangs punktet. For på dager hvoer jeg er helt skutt,så sovner jeg selv om jeg drikker pepsi max hele dagen,og ikke tar vallergan...

Beroligende te funker ikke på meg,det har ingenting jeg har kjøpt på helsekost gjort..men vi alle reagerer likt,så det er jo verdt et forsøk :)

Håper du finner noe som gjør at du sover bedre hvertfall,det er utrolig slitsomt å aldri få være uthvilt.

hoy..jeg skriver jo rene stilen her jo,så nå skal jeg luske meg ut herifra,haha.

so long :)